En toen was het al oktober - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Henny Hoekstra - WaarBenJij.nu En toen was het al oktober - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Henny Hoekstra - WaarBenJij.nu

En toen was het al oktober

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

14 Oktober 2014 | Spanje, Toledo

Na ongeveer een maand en een beetje is het eigenlijk wel tijd voor een update, dacht ik bij mijzelf. In een maand is er namelijk ontzettend veel gebeurd, naast de eerste colleges heb ik net ook mijn eerste tentamen gemaakt. In het Spaans. Ik voelde me vooraf net een brugklasser die voor het eerst een onverwachtse overhoring kreeg, want ik wist echt niet wat me te wachten stond. Dingen uit je hoofd leren in een taal waarin je een maand geleden nog een ontzettende beginner was, is niet zo simpel. Vooral omdat ik heel veel woorden nog niet kende. Maar het viel gelukkig mee, en het ging best redelijk voor een eerste poging. Hopelijk valt mijn Spaans te ontcijferen.

Spaans ja. Ik heb in een maand tijd echt ontzettend veel Spaans geleerd, terwijl de cursus Spaans nog niet is begonnen. Één handige tip die ik kreeg: Het gaat altijd makkelijker met een biertje. Zelfs in de kroeg word je hier trouwens gedwongen om Spaans te spreken, omdat, tot mijn verbazing, heel veel Erasmus studenten geen Engels spreken. Net als bijna al mijn studiegenoten en sommige professoren. Toen ik iets aan een professor wou vragen, en ik zijn Spaans niet snapte, probeerde hij in het Engels uit te leggen dat het een boek uit 2007 betreft. Of volgens deze beste man, 'a book from twenty-seven'. De tip die ik kreeg werkt trouwens erg goed, mocht je ooit in dezelfde situatie zitten, dan is er een oplossing wanneer het spreken je moeilijk af gaat: bier! En dan wel Heineken of Amstel, want dat serveren ze hier overal, en dit blijkt heel goed te werken.

Eigenlijk ben ik ook al best gewend aan het leventje hier. Een beetje kletsen met je medestudenten of winkelmedewerkers, het lijkt bijna Nederland. Hoewel je hier in Toledo altijd de eerste stap moet zetten, zijn alle Spanjaarden ontzettend aardig. In Madrid is dit iets anders, hier begint iedereen zomaar een praatje met je te maken. Een vriendin en ik besloten na de übertouristische dingen naar de gay/alternatieve area te gaan, en de sfeer die daar heerst is onbegrijpelijk. We waren beide bijna aan het huppelen, zo veel lieve mensen, leuke winkels, nieuwe concepten en vrolijkheid was daar te vinden. Veel vintage, veel bio, en veel eten. Leuk! Als je ooit eens in Madrid bent, stap dan uit bij metrostation 'Bilbao' en je snapt waarom wij ons daar zo vermaakt hebben.

Wat ook ontzettend tof is aan een half jaar studeren in het buitenland is dat je niet alleen de cultuur van het land naar keuze leert kennen, maar ook met zo veel andere culturen in aanraking komt. Er zijn in elke stad uitwisselingsstudenten van over de hele wereld te vinden, waarmee je in je eigen studentenstad misschien niet zo snel mee in aanraking zou komen. Zo heb ik al een Koreaans 'verjaardagsfeestje' meegemaakt. Voor (Zuid)-Koreanen is het eten van een specifieke soep traditie en zo heb ik ook eens zeewiersoep geprobeerd. Erg.. interessant.

Het is inmiddels herfstvakantie in Nederland en dat betekent dat mijn zusjes langskomen! Nu mag ik de tourguide gaan spelen in de stad waar ik inmiddels gelukkig niet meer in verdwaal. In Toledo, mijn tijdelijke nieuwe thuis.

Muchos abrazos,

Henny


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Leef!

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 1545

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 31 Januari 2015

5 meses en España

Landen bezocht: